torstai 19. syyskuuta 2019

Verkkokokous - kohti joustavampaa työntekoa

Kokouksen aihe: Turvallisuusjohtamisen jalkauttaminen päivittäiseen työhön

Verrattuna normaaliin kasvokkain suoritettavaan palaveriin, verkkokokous vaatii selkeän agendan ja puheenjohtajan jottei kokouksesta tule vaivaantuneen hiljaisuuden täyttämää videochat- hetkeä. Monille ihmisille keskustelu voi tuntua ainakin alkuun luonnottomalta tietokoneen välityksellä, kun toiset ihmiset eivät olekaan fyysisesti läsnä, kosketusetäisyydellä. Juuri tämä on se ongelma, joka voi aiheuttaa keskustelun puutetta ja tuntemuksia verkkokokousten tehottomuudesta.

Kokouksen edetessä esiteltäviä aihealueita ei tulisi tuoda ilmi niin sanottuina otsikoina, vaan ennemminkin kysymyksen muodossa. Näin on huomattavasti helpompi saada keskustelu viriämään.

Kokouksen niin sanotun puheenjohtajan vastuu on suuri ja kokouksella todellakin tulisi olla puheenjohtaja. Jos keskustelu tyrehtyy, tämän tulisi saada asiapitoinen vuoropuhelu käyntiin spesifeillä kysymyksillä. Jokaiselle aiheelle tulisi ainakin ajatuksen asteella olla aikaraamit, jotta kokous pysyy puheenjohtajan hyppysissä.

Puheenjohtajan tulee myös seurata osallistujien vireyttä, kutsutaan sitä tässä yhteydessä vaikkapa osallistumisprosentiksi. Jos joku kokouksen jäsen ei kiinnitä tarpeellista huomiota käsiteltävään asiaan, tulisi tämän huomio kiinnittää uudelleen aiheeseen.

Diana Booher käsittelee verkkokokousta blogissaan mielenkiintoisella tavalla, ohessa linkki:

Booherin artikkeli on erinomainen muistirunko käytettäväksi kokouksen järjestäjälle juurikin verkkokokouksen suunnittelu- ja valmisteluvaiheessa. Artikkelista löytyy tarvittavat asiat kokouksen jäntevään ja virkeään läpivientiin ja johtamiseen.

Seuraavaksi esimerkinomainen asialista/suunnittelurunko verkkokokouksen pitämiseksi:
Kokouksen osallistujat, esittelyt 5min

1. Esiintyykö työpisteillä turvallisuusjohtamista? 10min
    - Esityksiä turvallisuusapektin lisäämiseksi päivittäisessä johtamisessa?
    - Kuka vastaa idean käytännön toteutuksesta?

2. Miten voisimme saada työntekijät sisäistämään tavoitellun turvallisuuskulttuurin päivittäisessä toiminnassamme? 15min
    - Millä työpisteellä mikäkin idea pilotoidaan?

3. Tuoko ideoidin pilotointi lisäkustannuksia? 10min
    - Kustannuslaskelman tekeminen, vastuuhenkilön nimeäminen

4. Mitä hyötyjä ja mitä haittoja turvallisuusjohtamisen jäntevöittäminen yhtiöömme tuo? 15min
    - Raportointivastuut ja aikaväli havaituista hyödyistä ja haitoista: ennalta tunnistetut     vs pilotoinnin aikana ilmi tulleet

5. Avoin keskustelu aiheesta sekä ehdotukset 15min

Kokouksen päättäminen 5min

Antoisia verkkokokouksia kaikille!!!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti