torstai 19. syyskuuta 2019

Yrityksen strateginen asemoituminen

Ohessa tarkastelen osana luennon "Strateginen ajattelu ja hajautetun organisaation johtaminen" ennakkotehtävää muutamaa suomalaista yritystä Porterin strategisen nelikentän avulla ja pohdin yritysten strategisia vahvuuksia ja heikkouksia.

                                                Alhaiset kustannukset                     Korkeat kustannukset

Laaja kohdealue                   Kustannusjohtajuus                             Differoituminen 
                                                           1.     2.                                        3.


Kapea kohdealue               kustannuspainotteinen                            differointipainotteinen

                                            4.(riippuu toiminnan laadusta) tai          4. (riippuu toiminnan laadusta)


1. K-Supermarket  2. S-market   3. Stockmann  4.  kauppahallissa toimiva herkkuliike


1. K- Supermarket
    Strateginen vahvuus: ketju-uskollisuus, omat tuotemerkit, lähikaupaksi laaja     valikoima, kauppias- konsepti, mainonta/näkyvyys
    Strateginen heikkous: ketju-uskollisuus, hivenen korkeampi kulurakenne kuin     kilpailevalla s-ryhmällä


2. S-market
    Strateginen vahvuus: ketju-uskollisuus, omat tuotemerkit, bonus- konsepti,     asiakas-omistajuus eli osuuskunta- malli, ruokakorin hinta halpuutuksen     seurauksena, mainonta/näkyvyys
    Strateginen heikkous: ketju-uskollisuus, halpuutus- imago, heikko yksilöllinen     asiakaspalvelu


3. Stockmann
    Strateginen vahvuus: vahva brändi, mielikuva korkeasta laadusta, yksilöllinen     asiakaspalvelu
    Strateginen heikkous: liian korkea kulurakenne, imago "rikkaampien" ketjuna


4. Kauppahallin herkkuliike
    Strateginen vahvuus; asiakaspalvelu, henkilökohtaisuus, tuotevalikoima
    Strateginen heikkous: asiakaskunnan suppeus, mahdollisesti hintaluokka,     mainonta/näkyvyys

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti