Ohessa tarkastelen osana luennon "Strateginen ajattelu ja hajautetun organisaation johtaminen" ennakkotehtävää muutamaa suomalaista yritystä Porterin strategisen nelikentän avulla ja pohdin yritysten strategisia vahvuuksia ja heikkouksia.
Alhaiset kustannukset Korkeat kustannukset
Alhaiset kustannukset Korkeat kustannukset
Laaja kohdealue Kustannusjohtajuus Differoituminen
1. 2. 3.
Kapea kohdealue kustannuspainotteinen differointipainotteinen
4.(riippuu toiminnan laadusta) tai 4. (riippuu toiminnan laadusta)
1. K-Supermarket 2. S-market 3. Stockmann 4. kauppahallissa toimiva herkkuliike
1. K- Supermarket
Strateginen vahvuus: ketju-uskollisuus, omat tuotemerkit, lähikaupaksi laaja valikoima, kauppias- konsepti, mainonta/näkyvyys
Strateginen heikkous: ketju-uskollisuus, hivenen korkeampi kulurakenne kuin kilpailevalla s-ryhmällä
Strateginen vahvuus: ketju-uskollisuus, omat tuotemerkit, lähikaupaksi laaja valikoima, kauppias- konsepti, mainonta/näkyvyys
Strateginen heikkous: ketju-uskollisuus, hivenen korkeampi kulurakenne kuin kilpailevalla s-ryhmällä
2. S-market
Strateginen vahvuus: ketju-uskollisuus, omat tuotemerkit, bonus- konsepti, asiakas-omistajuus eli osuuskunta- malli, ruokakorin hinta halpuutuksen seurauksena, mainonta/näkyvyys
Strateginen heikkous: ketju-uskollisuus, halpuutus- imago, heikko yksilöllinen asiakaspalvelu
3. Stockmann
Strateginen vahvuus: vahva brändi, mielikuva korkeasta laadusta, yksilöllinen asiakaspalvelu
Strateginen heikkous: liian korkea kulurakenne, imago "rikkaampien" ketjuna
4. Kauppahallin herkkuliike
Strateginen vahvuus; asiakaspalvelu, henkilökohtaisuus, tuotevalikoima
Strateginen heikkous: asiakaskunnan suppeus, mahdollisesti hintaluokka, mainonta/näkyvyys
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti