torstai 19. syyskuuta 2019

Yhteisölliset työtavat, prosessit ja konsultointi - ennakkotehtävä

Espoon kaupungin avoimen kehittämisen käsikirjassa käsitellään vakiintuneiden toimintamallien muutosta uutta luovien innovaatioiden avulla. Käsikirjaan voi tutustua oheisen linkin kautta:

Ohessa omia ajatuksiani käsikirjasta, XAMK:n opintojakson Johtaminen digitaloudessa kolmannen luennon ennakkotehtävän mukaisesti.
1.
Ihannetilanteessa perinteisten toimintamallien muuttaminen avoimiksi ja vaikutuksille alttiiksi tuottaa pelkästään positiivisia
heijasteita. Asiakas, eli loppukäyttäjä, on se syy, miksi palveluita tuotetaan. On vaikea nähdä mitään negatiivista siinä, että uusien innovaatioiden avulla saadaan toimintamallit ja palvelut vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita.

Se, toteutuuko tämä ihannetilanne toiminnan suunnittelua avatessa, on toinen kysymys. Riittääkö osallistujia ja innovaatioiden kehittäjiä? Vastaavatko ne massojen tarpeisiin, vai ovatko ne suppean, itsekeskeisen putkinäön ja oman edun tavoittelun tuotosta?
2.
Talousvaikeuksien vuoksi päätöksentekoprosessia pitäisi keventää asuinkunnassani, Kouvolassa. Tätä kautta voitaisiin saada toimintaa kevyemmäksi ja joustavammaksi ja saada aikaiseksi säästöjä.
Yksi hyvä esimerkki on kuntani rakennusvalvonta jossa lupaprosessi on tehty niin jäykäksi, että pienissä hankkeissa pelkkä lupien saaminen tarvittavine suunnitelmineen maksaa enemmän kuin itse hankkeen toteutus. Keventämällä ja helpottamalla prosessia olisi mahdollista saada kiinteistöjen arvoa kohotettua sekä lupapalveluiden työtaakkaa purettua.
Hyvä vaihtoehto voisi olla asiakasystävällinen, ohjaava digitaalinen lupaprosessi jossa yksittäinen kansalainen voisi asioida ilman kalliita konsultointeja.

3.
Espoon tapauksessa kyseisen kaltaisen digitaalisen toimintaympäristön hyödyt tulevat esille viiveellä joten hätäisempään silmään kyseessä voisi luulla olevan veronmaksajien rahojen haaskaus.
Pitkällä aikavälillä kuitenkin Espoon kaupungin virkakoneiston ja palveluntuottajien taakka pienenee ja onnistuessaan kehitellyt innovaatiot parantavat sekä kansalaisten elämänlaatua että hyvinvointia.
Pienemmälle kaupungille edut eivät välttämättä yhtä selvästi tulisi esiin, ottaen huomioon avoimen osallisuuden toiminnan kehittämiseen ja käynnistämiseen kuluneet resurssit.
4.
Entäpä kun jätetään julkiset toimijat omaan arvoonsa ja tarkastellaan asiaa yritysten perspektiivistä? Yrityksillä toiminnan lähtökohta on taloudellinen kannattavuus.  Jos yrityksen toiminnassa avointa osallisuutta ei avata sentään aivan kaikelle kansalle, voisi vaihtoehto kuitenkin olla yrityksen sisäinen toimintamalli jossa puretaan osastojen ja sektoreiden välisiä rajoja.
Esimerkiksi urheiluvälineliikeketjun yksittäisen myyjän innovaatio palvelun liittämiseksi osaksi konseptia tai uuden tuotteen bongaaminen muilta markkinoilta voi poikia koko konsernia palvelevan tuottoisan uuden

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti